اگر جوانان جزئی از تصمیم گیری برای شروع استفاده از CGM باشند، احتمالاً مدت طولانی تری از آن استفاده خواهند کرد

31 ژوئیه 2020- دستگاه نظارت مداوم بر قند خون(CGM)، سطح گلوکز مبتلایان به دیابت نوع 1 و2 را در طول روز، ردیابی می کند. این دستگاه با هشدار به بیماران در هنگام بالا رفتن یا پایین آمدن سطح قند خون، کنترل قند خون را بهبود می بخشد، اما بیماران برای به دست آوردن فواید اینگونه نظارت، باید به طور مداوم از این فناوری استفاده کنند. مطالعات قبلی نشان داده اند که جوانان نسبت به بزرگسالان کمتر از دستگاه CGM، به طور مداوم استفاده می کنند، بنابراین باید عواملی را شناسایی نماییم که به استفاده ی طولانی مدت جوانان از CGM کمک کنند.

در مطالعه جدیدی که در Diabetes Care منتشر شده است، محققان بیمارستان کودکان فیلادلفیا (CHOP)  دریافتند جوانانی که در تصمیم گیری برای شروع استفاده از CGM دخیل هستند، بیشتر احتمال دارد که بیش از دو ماه پس از شروع، به استفاده از این فناوری ادامه می دهند. این یافته ها حاکی از آن است که کودکان و نوجوانانی که هیچ نقشی در تصمیم گیری ندارند، کمتر از دستگاه راضی هستند و کمتر از آن به طور مداوم استفاده می کنند.

دکتر Victoria A. Miller، روانشناس بیمارستان کودکان فیلادلفیا گفت: نتایج تحقیق ما نشان داد که برای به حداکثر رساندن مزایای بالینی CGM ، ارائه دهندگان مراقبتهای بهداشتی باید از ابتدا جوانان را در تصمیم گیری استفاده از این دستگاه دخالت دهند و نظرات، نگرانی ها و سوالات آنها را در مورد دستگاه جویا شوند و اطلاعاتی راجع به دستگاه به طور مستقیم در اختیار آنها قرار دهند. والدین نیز در مورد پایبندی به استفاده از دستگاه CGM، نقش دارند، بنابراین ارائه دهندگان می توانند والدین را تشویق کنند تا فرزندان خود را در گفتگو درباره تصمیم  گیری برای شروع استفاده از CGM بدون تسلط در بحث، دخیل کنند. این کار باعث می شود احتمال توافق برای ادامه ی استفاده از دستگاه افزایش یابد.

در این مطالعه 108 جفت از والدین و فرزندشان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. محققان دریافتند که وقتی والدین گزارش می دهند که فرزندشان در بحث در مورد CGM بیشتر شرکت می کند، تا 12 هفته پس از شروع کار با CGM ، مرتباً از این فناوری استفاده می کند. برعکس، هنگامی که والدین گزارش دادند که خودشان بیشتر در بحث در مورد CGM دخیل بوده اند، فرزندشان دو ماه بعد از شروع، کمتر از این فناوری استفاده می کند. محققان همچنین دریافتند وقتی والدین گزارش می دهند که فرزندانشان در بحث در مورد CGM بیشتر مشارکت می کند، بچه ها اعتقاد قوی تری در توانایی خود برای استفاده از CGM ، با موفقیت بدست می آورند و کمتر احتمال دارد که بهCGM ، به عنوان یک دردسر در پیگیری دو ماهه فکر کنند.

نویسندگان در مورد مطالعه خود محدودیتهای زیادی را ذکر كردند، از جمله اینكه جمعیت نمونه عمدتا غیر سفیدپوست و اسپانیایی بودند و از میان والدین بیشتر مادران شركت كننده بودند. در این مطالعه تنها از یک مارک CGM استفاده شد. به این ترتیب، این یافته ها برای جمعیت های متنوع تر، جفت های پدر و کودک یا خانواده هایی که مارک های مختلف CGM را انتخاب می کنند، قابل تعمیم نیست. علاوه بر این، کسانی که در این مطالعه شرکت کرده اند، ممکن است به دلیل تمایل به مشارکت، بیشتر در مورد دیابت، بطور باز صحبت کرده باشند، بنابراین ممکن است نتایج در مورد کسانی که از صحبت کردن در مورد دیابت رنج می برند و یا از مدیریت وضعیتشان فرسوده شده اند، صدق نکند.

میلر گفت: برای به حداکثر رساندن مزایای بالینی استفاده ی مناسب از CGM و سایر فناوریهای نوظهور برای مدیریت دیابت، به تحقیقات تکمیلی برای تدوین استراتژی هایی بمنظور تقویت مشارکت کودکان در تصمیم گیری در مورد CGM و جلوگیری از کاهش استفاده از CGM در طول زمان ضروری است. چنین تحقیقاتی همچنین باید نمونه های متنوع تری را مورد هدف قرار دهد تا میزان عوامل مؤثر جامعه شناختی، مانند نژاد، قومیت و وضعیت اقتصادی - اجتماعی، میزان جذب و استفاده از CGM ، مورد بررسی قرار گیرد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-07-youth-cgm-decision.html